top of page

Tiedote: Kokoomuksen Häkkänen: Työllistymisen esteiden purkaminen hallituksen kärkitavoitteeksi

Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Häkkäsen mielestä on hyvä, että kannustinloukkuongelmat ovat nyt hallituksen työpöydällä paperipinojen päällimmäisenä. Valtiovarainministeriön vetämä virkamiestyöryhmä luovutti tänään selvityksensä kannustinloukuista. Hallitus ei ole vielä käsitellyt mitään toimenpiteitä.

”Kaikki asiantuntijoiden esitykset on nyt perattava ennen puoliväliriihtä. Työllistymisen esteisiin on tartuttava tosissaan. Tarvitaan työpaikkojen syntymistä vauhdittavia ja työn vastaanottamisen esteitä purkavia uudistuksia”, painottaa Häkkänen.

Häkkänen muistuttaa, että eniten eriarvoisuutta Suomessa aiheuttaa työttömyys. Suurinta hintaa joustamattomista tukimuodoista maksaa työttömäksi joutuva ihminen. Työnteon tulee yksiselitteisesti olla aina ihmiselle kannattavaa, ja jokaiselle on tarjottava mahdollisuus parantaa omaa elämäntilannettaan työn kautta.

”Sosiaaliturvan perimmäinen tarkoitushan on auttaa ihmiset ylös takaisin leivän syrjään, ei halvaannuttaa heitä toimettomiksi ja pelkäämään, että pieni lisätienesti veisi koko toimeentulon”, Häkkänen sanoo.

Sosiaaliturvamme ei vastaa tämän päivän haasteisiin ja siksi kaikki tukimuodot on käytävä läpi. Työantajilla saattaa olla usein työtä tarjolla keikan tai projektin muodossa, mutta työ ei välttämättä aina löydä ottajaa. Minkä tahansa kestoinen työ auttaa ihmistä eteenpäin. On epäinhimillistä luoda hallinnollisia muureja työttömyyden ja työn välille.

”Työttömyysturvan 300 euron suojaosan käyttöönotto on osoittanut, että ihmiset kyllä haluavat tarttua työhön, jos avoimia työmahdollisuuksia löytyy ja työn vastaanottamisen esteitä poistetaan. Hallituksen on tartuttava kannustinloukkuihin tosissaan”, Häkkänen summaa.

Lisätiedot:

Antti Häkkänen

Tilaa Antin eduskuntakirje!

Tilaaminen onnistui! Ollaan yhteydessä!