Kokoomuksen Häkkänen: Autoilun kustannukset eivät saa nousta
Kokoomuksen varapuheenjohtaja, Etelä-Savon maakuntavaltuuston puheenjohtaja Antti Häkkänen suhtautuu varauksellisesti valtion liikenneverkkoyhtiön perustamiseen. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esitteli torstaina yhtiön perustamismallin. Berner haluaisi yhtiön toimintaan jo ensi vuonna.
— Analysoidaan asia huolellisesti ja katsotaan, tehdäänkö sitä ollenkaan, Häkkänen sanoi vieraillessaan Savonlinnassa torstai-iltana.
Liikenneverkkoyhtiön tarkoituksena on tuottaa rahaa valtion omistamien teiden korjaamiseen ja uusiin tieinvestointeihin. Valtion budjettirahat eivät siihen Bernerin mukaan riitä.
Häkkänen korostaa, että tiestön kuntoon laittamiseen on pakko löytää rahaa.
— Mutta onko Bernerin esittelemä ratkaisu oikea? Syntyykö siitä sellaista hyötyä, että yhtiöittäminen kannattaisi tehdä, Häkkänen kysyi.
Myös kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ihmetteli aiemmin omassa tiedotustilaisuudessaan, millä logiikalla järjestelmä toisi lisää rahaa.
Liikenneverkkoyhtiön omistaisivat valtio ja maakunnat.
Yhtiö perisi maksua tiestön käyttämisestä. Maksu voisi olla aikaperusteinen, esimerkiksi vuosimaksu. Vaihtoehtoisesti autoilija voisi valita kilometriperusteisen maksun, jolloin hänen pitäisi ottaa autoonsa ajokilometrien seurantaa varten paikannuslaite.
Auton hiilidioksidipäästöt vaikuttaisivat maksun suuruuteen. Vähäpäästöinen maksaisi vähemmän.
Valtio keventäisi autoilun verotusta saman verran kuin liikenneverkkoyhtiö keräisi rahaa käyttömaksuina. Autovero poistuisi Bernerin esityksen mukaan kokonaan. Kokoomus muistuttaa, että valtiovarainministeriössä autoveron poistoa ei valmistella.
— Se on liikenneministeriön oma esitys, jota nyt vasta ruvetaan tutkimaan, Häkkänen sanoi.
Häkkänen kertoo, että kokoomus julkaisee lähiaikoina omat reunaehtonsa mahdolliselle uudistukselle.
— Yksi reunaehto on, että liikenteen käyttäjien kokonaismaksurasitus ei saa nousta. Toinen ehto on, että yksityisyyden suojaa loukkaavia paikannusjärjestelmiä ei oteta käyttöön, Häkkänen sanoi.
Vaikka seurantajärjestelmä olisi vapaaehtoinen, on Häkkäsen mielestä selvitettävä, miten tarkkaan se ihmistä seuraisi. Toisaalta hän piti ongelmallisena hinnoittelua, jossa seurantalaitetta edellyttävä maksu on huomattavasti edullisempi kuin kuukausi- tai vuosimaksu.